onsdag 26. oktober 2011

Megardsdalen

Jeg får ofte spørsmål om jeg ikke lengter hjem til nordvestlandet til fjell og flott natur. Jeg må innrømme at det gjør jeg ofte, og når jeg ser webkamera over Sykkylven som viser slikt nydelig vær som det er der oppe akkurat nå, da lengter jeg etter en fjelltur. Her er det for tiden grått og kjedelig med regn og tåke. Jeg skal ikke klage for jeg bor på “riktig” side av Nesodden og har nydelig utsikt ut over Oslofjorden.  Når hjemlengselen blir for stor, så må jeg se gjennom bildene mine. Her vil jeg dele noen med dere som er innom siden min.

DSC03055

Etter å ha gått i en times tid kommer vi til Heimstevatnet som ligger mellom Hundatind på 1233 meter og Skopshorn på 1226 meter. På baksiden av fjellet ligger Hjørundfjorden. I Megardsdalen er der fire vann etter hverandre.

DSC03056

Tanten min, Edit, er min trofaste følgesvenn på de fleste turer. Her har vi hoppet fra sten til sten ved utløpet av Storvatnet. Det er ikke alltid like lett å komme seg over alle bekkene som er unormalt store på grunn av alt regnet som har vært på Vestlandet i sommer.

DSC03058

Denne nydelige dagen i september gikk vi opp til Tverrfjellet, og utsikten her fra er jo fantastisk. Vi ser helt ut til Ålesund og øyene utenfor og langt ut i havet.

DSC03061

Tverrfjellet ligger mellom Megardsdalen og Riksheimsdalen. Storvatnet kan sees ned til venstre. Kondisen er ikke den aller beste, har gått alt for lenge på flate veier på østlandet :)

DSC03063

Mot enden av Tverrfjellet med Trollvatnet i forgrunnen. Fjell så langt øyet kan se.

DSC03067

Min fetter Paul og tante Edit ved Trollvatnet.  Riksheimsdalen kan sees i det fjerne.

DSC03053

På vei hjem etter en fem timers tur med innlagte matpauser med kjeks,sjokolade og Pauls store overraskelse, 1 1/2 liter pærebrus på deling. Oscar Syltes pærebrus er et sunnmørsfenomen, kjempegodt :)

Deler av Hundeidvik i forkant, Solevåg på motsatt side av Storfjorden, Moa og Ålesund lenger ut mot havet.
Det er gjer godt for kropp og sjel etter en lang tur i kjende trakter i min barndoms dal, hver gang jeg er hjemme i Hundeidvik må jeg en tur i dalen, da kan jeg reise ned igjen til Nesodden med god samvittighet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar