lørdag 22. oktober 2011

Eplekake

Dette er en gammel oppskrift som jeg fikk av min svigermor på 70 tallet. Opprinnelig var det en eplekake som ble stekt i en springform i to lag med epler. Jeg lager den i en langpanne i ett lag med epler, noe jeg synes gir en saftigere kake.

DSC03189DSC03192

DSC03193DSC03198

Langpanneeplekake

300 gr. sukker
300 gr.smør
425 gr. hvetemel
6 egg
3 ts. bakepulver
ca.1 dl. melk (til passe deig)
5-6 norske litt syrlige epler.

Rør smør og sukker hvit, bland i egg og hvetemel med bakepulver
vekselsvis og spe med melk.

Kle en langpanne med bakepapir, hell i røren
og  bre den jevnt ut over.
Dryss over sukker og kanel.

Legg eplebåter tett i tett i det mønster du ønsker og dryss
over mer sukker og kanel.

Stekes i 25-30 min i 200 grader midt i ovnen.

Serverse lunken med pisket kremfløte og/eller is.

MMmmm

DSC03205

2 kommentarer:

  1. Fy flate, det der så godt ut. Bare synd at eg er på lavkarbo-kjøret for tiden.

    SvarSlett
  2. Sigrun, måtte du ete heile kaka åleine? ;)
    Den ser kjempegod ut!

    SvarSlett